I över 30 år har jag haft förmånen att få arbeta med ledarskap, utveckling och förändringsledning i olika befattningar både på strategisk, taktisk och operativ verksamhetsnivå. Åren som chef, forskare, affärs- & verksamhetsutvecklare, högskolelärare och kompetensutvecklare, projekt- & förändringsledare, IT-konsult, har gett mig en mycket stor erfarenhet av utveckling och förändringsledning, utifrån olika perspektiv
Jag anser mig vara jordnära, öppen och utåtriktad med en positiv och ödmjuk attityd. Jag har lätt för att kommunicera och strävar efter att vara rak och ärlig med integritet. Min styrka är min analytiska och pedagogiska förmåga kombinerat med att vara driven, strukturerad och reflekterande. Jag har god förmåga att se och analysera komplexa aktiviteter och visualisera resultatet med ett helhetsgrepp.
I takt med ökad globalisering och den snabba tekniska utvecklingen och nya arbetssätt blir strategisk verksamhetsutveckling och förändringsledning allt viktigare. Ledningens agerande och förmåga att balansera sin tid mellan det operativa företagsledandet och de långsiktiga strategiska har här en helt avgörande betydelse. Den absolut viktigaste uppgifter för Ledningen är att skapa hållbara förutsättningar för verksamhetens genomförande och fortlöpande utveckling med ett tydligt fokus på Uppdraget. Här måste Ledningen ha en helhetssyn, vara tydlig och konsekvent i sitt budskap och i sina krav och förväntningar till medarbetare och chefer. En Ledning som fungerar dåligt äventyrar hela verksamheten och är ett hot mot dess framgång och varaktighet. En väl fungerande Ledning genererar energi och tillväxtkraft för en hållbar verksamhet där både människa, miljö och organisation frodas och mår bra.
För verksamhetens framgång är det viktigt att Ledningen har en gemensam uppfattning om sin roll i organisationen: Vilket syfte har Ledningen, VARFÖR finns den? VAD ska Ledningen göra och inte göra? HUR ska Ledningen arbeta? Lika avgörande är det att Ledningens medlemmar uppnår en enighet bakom visioner och beslut samt att Ledningen har en uthållighet att driva frågor till dess att de har fått genomslag i hela verksamheten. Några av den vanligast förkommande orsakerna till att en verksamhet inte når sina mål är att Ledningen brister i sin Konsekvens och sin Uthållighet.
När cheferna och medarbetarna upplever att de kan påverka, och känner att de tror på beslut, frigörs en väldig kraft i verksamheten, givet att besluten är välgrundade och i paritet med Uppdraget. Ledningens framgångskriterier blir att samla alla kring en enad strategi med tydligt fokus på Uppdraget, skapa en transparens i genomförandet och med en tydlig organisation samt att etablera värderingar.
Kravet på ökad snabbhet i förändring och agerande gör att medarbetarna måste ges en större frihet, och vara bättre informerade. All personal i verksamheten måste känna till målen och kunna förstå och självständigt agera utifrån beslutade strategier. Alla måste ha en helhetssyn på verksamheten och Uppdragets VARFÖR-VAD-HUR-VEM -NÄR för att kunna ta ett ännu större personligt ansvar.